Hirudoterapie

Co je hirudoterapie?

Hirudoterapie je léčba pomocí pijavic. Tato léčebná metoda je známa už z dob starověkého Egypta. Na našem území se hojně používala v období středověku, ale postupem času vymizela.

Jak hirudoterapie funguje?

Pijavice po přisátí vpraví do těla okolo 150 bioaktivních látek, které mají blahodárné účinky na zdraví a následně odsaje menší množství krve. Bioaktivní látky mají antitrombotické, trombolytické, imunostimulační, protizánětlivé, antiischematické, analgetické, antibakteriální a mnoho dalších blahodárných účinků.

S čím může pomoci?

• s potížemi pohybového aparátu
  • s kožními obtížemi

• se stomatologickými obtížemi

• podpořit látkovou výměnu

• s gastroenterologickými obtížemi

• s kardiovaskulárními obtížemi

• s neurologickými potížemi

• urologickými potížemi

• gynekologickými obtížemi

• s některými očními chorobami

• s regenerací organismu

Kontraindikace

• onkologické onemocnění
  • sarkoidy

• alergie na bodnutí hmyzem

• anemie

• poruchy srážlivosti krve a užívání léků snižující srážlivost krve

• podvýživa a celková slabost organismu

• horečka

• březost a laktace

• mladá zvířata do 8 měsíců věku

Jak ošetření probíhá?

Nejdříve probereme zdravotní stav Vašeho mazlíčka, probereme rizika, průběh ošetření a počet aplikací. Dále nám podepíšete souhlas s ošetřením. Poté můžeme přistoupit k samotné terapii. Na místě přiložení si vyholíme čtverec a přiložíme pijavici. Zvířata většinou zvládají přiložení pijavice velmi dobře. Ošetření lze provádět dvěma způsoby. Prvním způsobem je hirudoterapie bez odběru krve a druhým hirudoterapie s odběrem krve. Po odstranění pijavice jsou ranky ošetřeny a překryty sterilní gázou k zamezení vstupu infekce.

Ošetření neprobíhá jako jednorázová aplikace, probíhá formou delší terapie. Obvykle se terapie rozepisuje na 2 – 12 sezení po 4 – 7 dnech. Orientační počet sezení Vám bude sdělen před první aplikací.

Občas může dojít i k situaci, kdy se nepodaří aplikovat ani jednu pijavici. Pokud tato situace nastane, terapie se odloží na později.

Rizika

I přes to, že hirudoterapie je velmi bezpečnou metodou, mohou nastat určité komplikace. U některých jedinců může dojít k alergické reakci na jednu z látek obsažených ve slinách nebo na symbiotickou bakterii Aeromonas hydrophila, kterou má každá pijavice v trávicím traktu.

Jak nachystat zvíře na hirudoterapii?

Zvíře by se na terapii mělo dostavit čisté, ale není vhodné ho koupat šamponem alespoň týden před plánovanou aplikací. Déle by se neměla používat na místa, kam budeme přikládat desinfekce či jiné přípravky. Pijavice jsou citlivé na různé pachy a mohou se odmítnout přisát.

Péče o zvíře po terapii

Po aplikaci a následující den by mělo mít zvíře klidový režim. Místo aplikace bychom měli udržovat v čistotě. Zvíře si ranku nesmí škrábat ani lízat. Na ranky neaplikujeme žádné masti ani desinfekce. V případě, že ranky zvíře svědí, lehce místo otřeme lihem.

Cena

Základní ošetření – kočka, pes (v ceně ošetření 1 - 2 pijavice) 600 Kč

Základní ošetření – koně (v ceně ošetření 1 - 4 pijavice) 1100 Kč

Pijavice (v případě, že je použito více pijavic než je v ceně ošetření) + 170 Kč/ks